Project Description

Pantamera

Webbutik • Sociala medier

Returpack är ansvarig för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor för konsumtionsfärdig dryck. Returpack ägs av Sveriges Bryggerier, Livsmedelshandlarna samt Svensk Dagligvaruhandel och den svenska regeringen. Returpack tar emot mer än 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av PET och metallburk.

”Returpack är en spännande uppdragsgivare som arbetar med frågor om att påverka beteende. I flera år har Pantamera gjort mycket bra och genomtänkt reklam och det ska bli spännande att ta varumärket vidare och öka insamlandet genom deras nya webshop, säger Jan Olausson teknisk projektledare på Etendo.”

Webbutik

Etendo har utvecklat Returpacks officiella webbutik och dessutom gjort den med responsiv design. Returpack valde Magento för att plattformen är effektiv att arbeta med och ger dem många möjligheter att utveckla sin verksamhet. Både beställare från Returpack och utvecklare/grafiska formgivare från Etendo har varit involverade och insatta i alla delar av projektet och det har gett en bra förståelse för varandras arbete.

Sociala medier

Vi på Etendo har stått för idéarbete, koncept och produktion av Pantameras nya kampanj. Kampanjens syfte har varit att sprida kunskap om pantrör och samtidigt erbjuda en retroupplevelse. När besökarna kommer till kampanjen passar vi på att utbilda dessa om pantrör genom faktatext och en film om pantrör som spelas upp automatiskt. Idag är det populärt med alla slags onlinespel som t.ex. Candy Crush. Det har vi tagit tillvara på för att locka målgruppen att besöka kampanjen. Vi har valt att skräddarsy Pantameras alldeles egna onlinespel uppbyggt av pantburkar. Kampanjen är helt responsiv och anpassas för dator, surfplattor och mobila enheter.

Varje år presenterar Pantamera pantstatistik för alla Sveriges kommuner och län. Etendo fick i uppdrag att ta fram ett enkelt digitalt koncept som fungerar i sociala medier och som lyfter fram statistiken på ett underhållande sätt. Kampanjen döptes till ”Pantkampen” och blev en succé.