Ny innovativ byrå siktar på e-handeln

I skuggan av lågkonjunkturen och att stora reklambyråer gått i konkurs, blomstrar nya innovativa byråer i östgötaregionen. Reklambranschen står inför en snabbt skiftande marknad. Det gör att det finns ett behov av att tänka annorlunda och nytt. Nystartade byrån Etendo passar på att befästa sin position som framtidens byrå.

Nya tider kräver nya arbetssätt

Ny teknik skapar helt nya digitala affärsmöjligheter och förändrar marknaden och kundernas beteende i en rasande fart. E-handeln och användandet av sociala medier skjuter i höjden, medan print och traditionell marknadsföring förlorar mark. Jenny Ohlin Olausson, en av grundarna till den nya digitala byrån Etendo i Norrköping, berättar:

– Handel på nätet kommer att öka explosionsartat de närmaste tio åren och vi vill gärna vara en del av detta. Det är en utveckling som har pågått under ett antal år nu och trenden håller i sig. Det är förstås väldigt roligt för oss som är experter på digital marknadsföring.

Efter flera år inom reklambranschen i Östergötland har Jenny och medgrundaren Jan Olausson, märkt att de traditionella reklam- och webbyråerna halkat efter och har ingen eller mycket liten erfarenhet av e-handel och kunskaper inom sociala medier och dess stora potential som marknadskanal.

Vill vässa e-handeln och den digitala kundkontakten

Den 1 januari 2014 slog de upp portarna till den nya byrån Etendo med fyra anställda. Jenny beskriver bolagets verksamhet:

– Vi är unika i regionen då vi specialiserat oss på att hjälpa e-handlare med både webbutveckling och reklambyråtjänster – främst social och digital marknadsföring. Ska man bli framgångsrik som e-handlare eller i sociala medier behöver man samarbeta med experter som kan branschen in och utantill.

– Vi ser en trend att allt fler fysiska butiker öppnar upp butiker på nätet idag. Likväl att business to business-företag som t.ex. tillverkare och distributörer satsar på webbutiker till sina återförsäljare som en förlängning till telefon/mejl-beställningar. Kunderna efterfrågar skräddarsydda e-handelslösningar som är skalbara och har flexibla lösningar rikt på funktionalitet. Samtidigt vill inte bolagen låsa in sig i ett system och vara bunden till en leverantör med licensavgifter. Det är därför vi utvecklar webbutiker i marknadens största e-handelsplattform, Magento, som uppfyller alla dessa villkor, förklarar hon och fortsätter:

– Dessutom växer den mobila e-handeln och många kunder vill anpassa sin nätbutik för surfplattor och mobiler. SEO och marknadsföring är också viktiga bitar i e-handelspusslet som vi hjälper våra kunder att lägga. Många av våra kunder efterfrågar ofta flera lösningar som kräver samarbetsavtal med olika leverantörer. Därför har vi skapat ett partnernätverk kring de områden som är viktiga för att lyckas med sin försäljning på nätet.

Efter flera år inom reklambranschen i Östergötland har Jenny och medgrundaren Jan Olausson, märkt att de traditionella reklam- och webbyråerna halkat efter och har ingen eller mycket liten erfarenhet av e-handel och kunskaper inom sociala medier och dess stora potential som marknadskanal.

Växer med nya kunder

Det är med stor optimism som ägarna blickar framåt:

– Vi ska etablera oss som en stabil aktör som ligger i framkant i regionen och ser stor potential att växa i övriga Sverige. Etendo har en tillväxtambition under året och kommer fortsätta leta efter nya talanger till sitt produktionsteam. Vi har dessutom flyttat till nya fina lokaler på Drottninggatan i centrala Norrköping som man kan växa i.

Efter flera år inom reklambranschen i Östergötland har Jenny och medgrundaren Jan Olausson, märkt att de traditionella reklam- och webbyråerna halkat efter och har ingen eller mycket liten erfarenhet av e-handel och kunskaper inom sociala medier och dess stora potential som marknadskanal.